Door: Redouan Ameziane, belastingadviseur bij Scab
Veel bouw- en vastgoedbedrijven stellen leaseauto’s ter beschikking aan hun medewerkers. Dat is vaak een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde, zeker in een sector waar veel gereisd wordt naar projecten, klanten en bouwlocaties. Het kabinet wil met ingang van 2027 een nieuwe belastingmaatregel invoeren die dit flink duurder kan maken voor fossiele auto’s.
Huidige regeling
Op dit moment geldt bij het ter beschikking stellen van een auto van de zaak de bekende bijtelling. De werknemer telt een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij zijn loon, afhankelijk van het type auto (elektrisch of fossiel). De werkgever draagt hierover loonbelasting af.
Voor de werkgever zelf geldt geen extra eindheffing: de fiscale last ligt dus primair bij de werknemer via de bijtelling. Dit maakt het aantrekkelijk voor werkgevers om leaseauto’s als arbeidsvoorwaarde aan te bieden.

Wat verandert er per 2027?
Vanaf 2027 komt er voor fossiele personenauto’s (benzine, diesel en hybride) die voor het eerst aan een werknemer ter beschikking worden gesteld, een pseudo-eindheffing in de loonbelasting. Deze eindheffing geldt voor privégebruik én woon-werkverkeer.
- De werkgever betaalt een heffing van 12% over de cataloguswaarde van auto’s jonger dan 25 jaar.
- Voor auto’s van 25 jaar of ouder geldt 12% over de waarde in het economisch verkeer.
Belangrijk is dat bestaande gevallen – dus auto’s die vóór 2027 al ter beschikking zijn gesteld – voorlopig buiten deze heffing vallen. Hiervoor geldt een overgangstermijn tot 17 september 2030. Na die datum vallen alle fossiele leaseauto’s onder de pseudo-eindheffing.
Waarom doet het kabinet dit?
De maatregel moet zorgen voor een snellere overstap naar volledig elektrische auto’s in de zakelijke markt. Het kabinet wil zo de CO₂-uitstoot verminderen en het wegvallen van accijns- en BPM-opbrengsten bij fossiele auto’s deels compenseren.
Wat betekent dit voor jou?
Voor werkgevers in de bouw- en vastgoedsector kan dit grote financiële gevolgen hebben:
- Stel je na 2027 nog fossiele leaseauto’s ter beschikking, dan krijg je als werkgever een forse extra belastinglast bovenop de bestaande bijtelling voor de werknemer.
- De maatregel stimuleert om bij nieuwe leasecontracten tijdig over te stappen op elektrische voertuigen.
- Tijdens de overgangstermijn tot september 2030 kun je nog profiteren van bestaande contracten, maar daarna geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele auto’s.
Het is belangrijk om je wagenparkstrategie tijdig tegen het licht te houden. Overweeg of een versnelde overstap naar elektrische voertuigen financieel aantrekkelijker is. Ook afspraken met leasemaatschappijen over contractduur en overgangsdata spelen hierbij een rol.
Meer weten? Scab helpt!
Vragen over dit artikel? Neem dan contact op met Redouan Ameziane, belastingadviseur bij Scab. Bel 013-583 6734 of stuur een mailtje naar rameziane@scabadvies.nl.