Loonadministratie 2025: aandachtspunten en tips

Scab-gerelateerd

Codering/rekeningnummers loonjournaalpost

Voor het jaar 2025 hebben wij geen mutaties in onze journaalpostcodes. Op de Portal/online dienst Personeel & Salaris hebben wij het overzicht ‘Codering journaalpost SCAB (2025)’ geplaatst. Je kunt deze raadplegen via menu Servicedesk LA | Informatie | Algemeen.

Hanteren eigen grootboekrekeningen
In onze rapportages (PDF/ Excel) kunnen wij de journaalposten voorzien van de eigen grootboekrekeningen. De kolom ‘Uitgebreid rek. nr.’ betreft het rekeningnummer van onze loonadministratie. In de kolom ‘Eigen rek. nr.’ kun je je eigen grootboeknummer op laten nemen. Via een ticket/e-mail kun je aan ons doorgeven welke grootboekrekening nummer wij aan ons rekeningnummer kunnen koppelen.

Wettelijke en bovenwettelijke vakantie-/snipperuren

Eventuele eindsaldo’s van de wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen 2024 laten wij gewoon doorlopen naar 2025. Je dient zelf in de verlofregistratie de vervaltermijn in de gaten te houden.

Soort vakantie Vervaltermijn
Wettelijke vakantiedagen Vervaltermijn; half jaar na het jaar van opbouw
Per 1-7-2025 vervallen de dagen opgebouwd in 2024
Bovenwettelijke vakantiedagen Vervaltermijn; vijf jaar na jaar van opbouw
Per 1-1-2025 vervallen de dagen opgebouwd in 2019

Voor bepaling van de vervaltermijn dient in de verlofregistratie (per jaar) onderscheid gemaakt te worden in;

  • Toegekende en opgenomen wettelijke vakantiedagen voorgaand jaar
  • Toegekende en opgenomen bovenwettelijke vakantiedagen voorgaande 5 jaren


Let op
: als er uren komen te vervallen dan dien je dit zelf bij de urenaanlevering aan te geven bij de daarvoor bestemde rubrieken/uurcodes:

  • Voor wettelijke vakantie uren: ‘extra af te boeken vakantie uren wettelijk’
  • Voor bovenwettelijke vakantie-uren: ‘extra af te boeken vakantie uren bovenwettelijk’
Loonkosten – voorziening eigen risico ziekte, weer-/vorstverlet en/of wettig verzuim

Voor een betere bepaling van de loonkosten hebben we de mogelijkheid om hierin een voorziening/ reservering op te nemen voor het eigen risico van ziektewet en/of weer-/vorstverlet en/of overig verzuim.

Je kunt deze voorziening ook in ‘uren’ opgeven in plaats van in een ‘percentage’. Hierdoor krijg je een meer nauwkeurige weergave van de voorziening/reservering in de loonkosten. Wij adviseren je om een voorziening op basis van ‘uren’ aan ons door te geven. Stuur hiervoor via de ServiceDesk een ticket naar je eigen klantteam.

De huidige inrichting kun je terugvinden op de Portal via: Lonen | Werkgever | tabblad Loonadministratie|

Specifieke omschrijving voor bijbetalingen/inhoudingen

We hebben de mogelijkheid om een specifieke (eigen) omschrijving toe te wijzen aan een bijbetaling of inhouding. Hiervoor zijn enkele zogenaamde IB-codes beschikbaar. Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact op met je eigen klantenteam via onze ServiceDesk loonadministratie.

Werkkostenregeling

Wij hebben een aantal specifieke uitbetalingscodes om aan te geven dat deze vergoedingen ten laste gaan van de forfaitaire ruimte WKR. Het betreft de volgende (soorten) vergoedingen:

>Onbelaste vergoedingen Uitbetalingscode
Vakbondscontributie 548
Thuiswerkvergoeding 613
Representatiekosten 617
Diversen/overige onkostenvergoeding 619
Pontkosten, parkeer-/tolgelden 624
Cao-vergoedingen
(algemeen/niet gespecificeerd)
644
Belaste vergoedingen die je onbelast vergoedt en daardoor onder het forfait vallen Uitbetalingscode
Kilometervergoeding
(> € 0,23 per km)
646
Wg-bijdrage aanvullende ziektekostenverzekering 648
Transitievergoeding
(alleen specifieke gevallen)
647
Algemene code niet ten laste van forfait WKR: Uitbetalingscode
Intermediaire kosten 607

Het volledige overzicht van alle codes inhoudingen/bijbetalingen vind je op de Portal | Servicedesk | Informatie.


Rapport in loonoutput – berekening forfait WKR

Bovenstaande (en alle andere) vergoedingen specificeren wij in het rapport ‘Fiscale loonsom (WKR)’. In dit rapport wordt ook de berekening van de forfaitaire ruimte WKR gemaakt. Je vindt deze terug in de loonoutput van iedere loonverwerking.

Let op: aan dit rapport kunnen geen rechten ontleend worden. Dit rapport is alleen bedoeld als hulpmiddel voor het bepalen van eventuele overschrijding van de forfaitaire ruimte. Vanuit de loonadministratie is niet altijd te bepalen of de opgegeven vergoedingen wel of niet ten laste gaan van de forfaitaire ruimte. Dit moet je (voor de Belastingdienst) vanuit de financiële administratie inzichtelijk maken. Stem dit af met je boekhouder/ accountant.


Eindheffing WKR

Naast deze gegevens dien je ook de andere zaken vanuit de financiële administratie mee te nemen die onder de werkkostenregeling vallen (bijvoorbeeld verstrekking van kerstpakketten, personeelsfeesten e.d.). Pas dan kun je daadwerkelijk bepalen of er een eindheffing van toepassing is bij overschrijding van de forfaitaire ruimte.

Het eventuele bedrag aan eindheffing (80% van bedrag overschrijding) dient uiterlijk in het 2e aangiftetijdvak van het volgende kalenderjaar aangegeven te worden in de aangifte loonheffingen naar de Belastingdienst. Dus een verschuldigde eindheffing over 2024 moet uiterlijk in aangifte P02 /februari 2025 aangegeven worden.

Werkbare – en feestdagen in 2025

Het jaar 2025 heeft 261 werkbare dagen (2024 waren dit er 262). Dit betekent dat het gemiddeld aantal werkbare uren (fulltime) is:

Werkdag van * 261 werkbare dagen Gedeeld door 12 mnd = Gemiddeld aantal werkbare uren per maand
8.00 uur 2.088,00 uur /12 = 174,00 uur
7.60 uur 1.983,60 uur /12 = 165,30 uur
7.50 uur 1.957,50 uur /12 = 163,12 uur
7.20 uur 1.879,20 uur /12 = 156,60 uur

Het aantal feestdagen (incl. Bevrijdingsdag 5 mei), op werkbare dagen, in de loonadministratie 2025 is als volgt:

  • week/ 4 wekenloon: 7 feestdagen (waren er 6 in 2024)
  • maandloon: 7 feestdagen (waren er 6 in 2024)

Het aantal feestdagen heeft invloed op het aantal productieve dagen/uren per jaar die wij gebruiken voor onze berekening van de loonkosten per uur vanuit de vaste gegevens werknemer.

Aandachtspunten Belastingdienst

AOW-leeftijd

De AOW-leeftijd in 2025 blijft 67 jaar, en is van toepassing voor werknemer geboren na 31 december 1957 en voor 1 januari 1959. Tot en met 2027 blijft de AOW-leeftijd 67 jaar. Vanaf 2028 wordt de AOW-leeftijd verder verhoogd naar 67 jaar en 3 maanden. Dit geldt sowieso tot en met 2030.

Aanpassing vrije ruimte Werkkostenregeling (WKR)

Voor de berekening van de vrije ruimte (forfait) WKR hebben we in 2025 nog steeds te maken met een zogenaamd tweeschijvenstelsel. De volgende percentages zijn in 2025 van toepassing:

  • 2.00% tot en met een loonsom van € 400.000 (was voor 2024 1.92%)
  • 1.18% voor de loonsom boven € 400.000

De verhoging van 1.92% naar 2.00% betekent effectief een maximale verhoging van de vrije ruimte met € 320 (bij een loonsom van € 400.000 of hoger).

Loonbelastingtabellen bijzondere beloningen

In de tabel ‘bijzondere beloningen’ is ook in 2025 weer de kolom ‘verrekeningspercentage loonheffingskorting’ toegevoegd voor medewerkers voor wie de loonheffingskorting toegepast wordt. Hiermee wordt de afbouw van de arbeidskorting en de algemene heffingskorting ook op de bijzondere beloning toegepast.

In 2025 gaan we van twee naar drie belastingschijven;

  • 35,82% t/m € 38.441
  • 37,48% meer dan € 38.441 t/m € 76.817 (2024: 36,97% t/m € 75.518)
  • 49,50% meer dan € 76.817 (2024: 49,50% meer dan € 75.518)

Inclusief de afbouw van de arbeidskorting (6,51%) bedraagt in 2025 het hoogste tarief 56,01% (was 56,01%). Voor het modaal inkomen, tot bijna 2 keer modaal, bedraagt het percentage bijzonder tarief 50,33% (was 50,11%).

Afbouw van de algemene heffingskorting ook over inkomsten in box 2 en box 3

Via de loonbelastingtabel wordt (bij toepassen loonheffingskorting) automatisch de algemene heffingskorting afgebouwd als het loon boven de grens van
€ 28.406 komt (de maximale afbouw wordt bereikt bij een loont van € 76.817). Voor de loonheffingen verandert er voor 2025 wat dat betreft niets. Maar in de aangifte inkomsten-belasting verandert er wel wat. De afbouw van de algemene heffingskorting wordt dan niet alleen meer over het inkomen in box 1 (werk en woning) berekend, maar over het verzamelinkomen. Dat betekent dat een werknemer (of uitkeringsgerechtigde) die ook inkomsten in box 2 (inkomen uit aanmerkelijk belang) of box 3 (inkomen uit sparen en beleggen) heeft, via de aangifte inkomstenbelasting extra afbouw krijgt en daardoor mogelijk moet bijbetalen. Je kunt je werknemers hierover inlichten (om dit wellicht af te laten stemmen met hun belastingadviseur).

Fiscale bijtelling privégebruik auto van de zaak

Per 1 januari 2025 veranderen de CO2 -uitstootgrenzen, en het bijtellingspercentage voor CO2 uitstoot > 0, voor het privégebruik van ter beschikking gestelde personen- en bestelauto’s niet. De korting voor volledig elektrische auto’s wijzigt wel per 2025; 5% (bijtelling is dan 17%). En de CAP (*) blijft € 30.000 voor 2025.

Tabel CO2-uitstootgrenzen en bijtellingspercentages privégebruik auto -D.E.T. 2025
Categorie CO2 uitstoot in gram per km CAP (*)
Auto’s met 17% bijtelling – korting 5% (*) 0 € 30.000
Auto’s met 22% bijtelling > 0

Let op: als de werkelijke waarde van het privégebruik duidelijk meer is dan de bijtelling op basis van het algemene bijtellingspercentage, is er sprake van excessief privégebruik van de auto. Je moet dan uitgaan van de hogere waarde van het privégebruik. Geef dit, indien van toepassing, specifiek aan ons door.

Wijziging bijtelling auto’s zonder CO2-uitstoot (*)
Voor elektrische auto’s met een datum 1e toelating op of na 1 januari 2025 geldt een verlaagde bijtelling van 17% (2024: 16%) voor zover de grondslag voor de bijtelling € 30.000 (2024: ook € 30.000) of lager is (CAP). Voor het deel van de grondslag boven € 30.000 geldt de algemene bijtelling van 22%.

Voor auto’s die rijden op waterstof of elektrische auto’s met geïntegreerde zonnepanelen geldt de korting van 5% (bijtelling 17%) over de volledige cataloguswaarde.

Verhoging bedrag Eindheffing bestelauto’s

Voor het doorlopend afwisselend gebruik van bestelauto’s door meerdere werknemers, geldt voor de waardering van het privévoordeel een eindheffingsregeling. Als voldaan wordt aan de voorwaarden betaalt de werkgever hiervoor een vast bedrag per bestelauto. Dat bedrag was tot en met 2024 op jaarbasis € 300. Dit bedrag is sinds de invoering van de regeling in 2006 niet geïndexeerd. Voor 2025 geldt een bedrag van € 438. Dit bedrag is met terugwerkende kracht geïndexeerd vanaf 2006. Vervolgens wordt dit bedrag jaarlijks geïndexeerd. Het bedrag aan eindheffing moet evenredig over de aangiftetijdvakken verdeeld worden. Wij hanteren in 2025 automatisch een bedrag van € 33,69 per bestelauto voor 4 weken aangifte en voor een maandaangifte is dat € 36,50.

Een overzicht van de geregistreerde (bestel)auto’s kun je terugvinden via de Portal | Via de Portal | Rapportages | HRM rapportages | tabblad Autogegevens. Geef aanpassingen hierop tijdig aan ons door.

(Wijziging) gebruikelijkloonregeling DGA

Het ‘gebruikelijk loon’ dat een directeur-grootaandeelhouder (dga) hoort te verdienen is voor 2025 gelijk gebleven aan het bedrag voor 2024: € 56.000.

Het gebruikelijk loon wordt in vastgesteld op het hoogste van deze 3 bedragen:

  • 100% het loon van een werknemer in de ‘meest vergelijkbare dienstbetrekking’
  • het loon van de meestverdienende werknemer van de bv of van een verbonden vennootschap
  • € 56.000 (het standaardbedrag voor 2025)

Let op: geef een wijzing van het DGA-salaris, in overleg met je accountant, tijdig aan ons door.

Transitievergoeding

Het maximumbedrag van de transitievergoeding wordt jaarlijks aangepast aan de ontwikkeling van de contractlonen. De verhoging heeft na afronding geleid tot een maximumbedrag van € 98.000 in 2025 (was € 94.000 in 2024). Bedraagt het jaarsalaris meer dan € 98.000, dan geldt een maximaal bedrag van 1 bruto jaarsalaris als transitievergoeding.

30% herzieningssituatie Awf-premie – Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

Sinds 1 januari 2020 betalen werkgevers als gevolg van de inwerkingtreding van WAB, een lage WW-premie voor vaste contracten en een hoge WW-premie voor flexibele contracten. De WAB regelde ook dat werkgevers met terugwerkende kracht alsnog de hoge WW-premie moeten afdragen voor vaste werknemers die in een kalenderjaar meer dan 30% meer uren hebben verloond dan contractueel afgesproken.

In het 4e kwartaal 2024 heb je een controle overzicht ontvangen t.b.v. hoge of lage WW-premie en, indien van toepassing, een rapport waarop zichtbaar is of, en hoeveel procent, een werknemer aan afwijkende contracturen heeft. Deze rapporten vind je op de Portal/P&S | Servicedesk LA | Brieven.

Na de laatste verloning van 2024 informeren wij je als er werknemers meer dan 30% afwijking op de verloonde uren in 2024 hebben. De Belastingdienst legt hierover een correctieverplichting op, welke wij in overleg met jou uit zullen voeren (boekjaar 2024).

Aanpassing urennorm herzieningssituatie AWf-premie

Vanaf 2025 wordt de urennorm van de 30%-herzieningsregeling verlaagd. Tot en met 2024 hoef je niet te herzien als de arbeidsovereenkomst een gemiddelde arbeidsomvang van 35 uur of meer per week heeft. Vanaf 2025 geldt dat voor een gemiddelde arbeidsomvang van meer dan 30 uur per week.

Minimumloon

Sinds 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon dat het wettelijk minimumloon per maand vervangt. Voor werknemers jonger dan 21 jaar gelden wettelijke minimumjeugduurlonen. Een werkgever is dus verplicht om werknemers per uur minimaal het wettelijk minimum loon per uur te betalen (€ 14,06 voor 21 jaar en ouder vanaf 1 januari 2025). Dit kan dus resulteren in een wisselend (bruto) maandloon.

Verhoging onbelaste Thuiswerkvergoeding

Sinds 2022 heeft het kabinet een onbelaste thuiswerkvergoeding per dag geïntroduceerd. Het bedrag voor 2025 is geïndexeerd van € 2,35 naar € 2,40 per thuiswerkdag. Wil je deze indexatie toepassen, geeft het dan tijdig door.

Voorwaarden gerichte vrijstelling thuiswerkkostenvergoeding
De gerichte vrijstelling voor de vergoeding van thuiswerkkosten is van toepassing als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • De werkgever wijst de thuiswerkkostenvergoeding aan als eindheffingsloon voor de werkkostenregeling.
  • Het bedrag is niet meer dan € 2,40 per thuisgewerkte dag of een deel daarvan.

Het is overigens geen verplichting om een thuiswerkvergoeding te betalen. Dit vloeit voort uit cao-afspraken of arbeidsvoorwaarden.

Afschaffing LIV (vervalt 2025)

Na vervallen van het jeugd-LIV vanaf 2024 vervalt met ingang van 2025 het lage-inkomensvoordeel (LIV). In 2025 vindt nog wel de betaling plaats van het over de verloonde uren in 2024 (in maart 2025 ontvang je beschikking Wtl (Wet tegemoetkomingen loondomein) en in aug/sept 2025 volgt uitbetaling).

Wijzigingen in de loonkostenvoordelen (LKV’s)

Voor 2025 vindt een aantal wijziging plaatsmet betrekking tot de loonkostenvoordelen (tegemoetkoming in de loonkosten voor ouderen en voor werknemers met een arbeidsbeperking). Dit betreft de volgende punten;

1. Verruiming LKV herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer
Met ingang van 2025 vallen er meer werknemers onder de werking van het LKV herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer. Je hebt dan ook recht op dit LKV als de werknemer in de wachttijd van de

WIA zijn eigen arbeid geheel of gedeeltelijk hervat of geheel of gedeeltelijk in een andere functie bij jou gaat werken. Het recht op LKV herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer vangt in deze situatie aan op het moment van de eerste uitkeringsdag van de WIA-uitkering.

2. Verlaging en afschaffing van het LKV oudere werknemer
Het loonkostenvoordeel oudere werknemer wordt stapsgewijs afgeschaft voor dienstbetrekkingen die zijn begonnen op of na 1 januari 2024. Onderdeel hiervan is dat met ingang van 2025 het bedrag van het LKV oudere werknemer wordt verlaagd. Per 2026 vervalt dit loonkostenvoordeel. Het LKV over 2025 betalen wij in 2026 uit. Voor dienstbetrekkingen die zijn begonnen vóór 1 januari 2024 verandert er niets. Schematisch:

Bedragen LKV per verloond 2024 2025 2026
Aanvang dienstbetrekking vóór 1 januari 2024 € 3,05 € 3,05 € 3,05
Aanvang dienstbetrekking in 2024 € 3,05 € 1,35
Aanvang dienstbetrekking in 2025 n.v.t. € 1,35
Aanvang dienstbetrekking in 2026 n.v.t. n.v.t.

Januari 2025