vertrouwenspersoon2022-09-14T16:20:06+02:00
Scab personeelsadvies

vertrouwenspersoon

De actualiteit rondom grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer zorgt ervoor dat veel bedrijven hun personeelsbeleid onder de loep willen nemen. Want op grond van de Arbowet is elke werkgever verplicht te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en een veilige werkplek voor alle werknemers. De vraag is hoe je dit op een goede manier borgt binnen jouw organisatie.

regel het met de Vertrouwenspersoon van Scab

Een Vertrouwenspersoon van Scab? Ja. Want Scab is er voor de bouw. Wij spreken en begrijpen de taal van de bouw- en aanverwante branches. Daarmee onderscheidt een Vertrouwenspersoon van Scab zich van andere (algemene) diensten zoals een ARBO-dienst. Voor werkgevers binnen de bouwbranche is deze dienst van Scab daarom een logische keuze.

De dienst Scab Vertrouwenspersoon bestaat uit twee modules, een tweetrapsraket, de Vertrouwenspersoon Toolkit en de Vertrouwenspersoon Service.

Vertrouwenspersoon Toolkit

Met de Vertrouwenspersoon Toolkit zorgen wij voor een efficiënte implementatie van ‘de vertrouwenspersoon’ binnen jouw organisatie. De toolkit bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een intakegesprek bij jou op locatie ter kennismaking en inventarisatie van de behoeften. Ook stemmen we af of de voorkeur uitgaat naar een interne vertrouwenspersoon (een collega van je eigen organisatie), of dat je liever gebruikmaakt van een externe vertrouwenspersoon
  • het opstellen van het bijbehorende beleid, of als je al een beleid hebt, dan checken we het bestaande beleid
  • het installeren en het introduceren van de interne of externe vertrouwenspersoon


Investering Toolkit

Voor deze toolkit geldt een vast tarief van € 500,-*. De kosten van een mogelijke externe vertrouwenspersoon zijn niet inbegrepen.

Scab Vertrouwenspersoon Service

Aanvullend op de Toolkit, kun je gebruikmaken van de Scab Vertrouwenspersoon Service. Heb je nl. liever een externe vertrouwenspersoon, dan kun je rekenen op een van onze gecertificeerde vertrouwenspersonen van Scab: Charlotte Mucha en Hanneke Arts. In de rol van externe vertrouwenspersoon zorgen zij, na het doorlopen van de stappen van de Scab Vertrouwenspersoon Toolkit, voor:

  • jaarverslag (verplicht)
  • jaarlijks gesprek met de bestuurder ter bespreking van jaarverslag en beleid
  • eerste intake in het geval van een melding
  • signalering/proactieve benadering actualiteiten/wetgeving


Hierbij regelt de gecertificeerde vertrouwenspersoon van Scab in hoofdlijnen:

  • begeleiding van werknemers na een melding; analyseren, adviseren en/of doorverwijzing naar hulpinstanties
  • voorlichting van werknemers over taak/werkwijze van de vertrouwenspersoon
  • advisering van werkgever/MT over het voorkomen van ongewenst gedrag en integriteitsschendingen
  • kortom, borgt de invulling van een vertrouwenspersoon binnen je organisatie

Investering Scab Vertrouwenspersoon Service

Je kunt gebruikmaken van de Vertrouwenspersoon Service als je ook de Toolkit afneemt. Hiermee leg je nl. de basis voor de invulling van de vertrouwenspersoon binnen je bedrijf.

​​​​​​​Bovenop deze Toolkit bieden we de Vertrouwenspersoon Service aan in de vorm van een abonnement. Het abonnementstarief is afhankelijk van het aantal werknemers dat je in dienst hebt. Voor alle overige (vervolg)werkzaamheden geldt een uurtarief van €110,-.

Kosten abonnement Vertrouwenspersoon Service:

  • 1 t/m 10 werknemers: €25,- per periode / €325,- per jaar
  • 11 t/m 25 werknemers: €35,- per periode / €455,- per jaar
  • 26 t/m 50 werknemers: €45,- per periode / €585,- per jaar
  • Meer dan 50 werknemers: €50,- per periode / €650,- per jaar

interne vertrouwenspersoon

Geef je de voorkeur aan een interne vertrouwenspersoon (binnen je eigen organisatie) dan fungeert Scab als back-up. Ook kun je in dat geval Scab inzetten als sparringpartner als er bijvoorbeeld sprake is van een complexe situatie. Hiervoor zijn de dan geldende uurtarieven van toepassing.

even voorstellen

Hanneke Arts: “Vertrouwelijkheid staat bij mij op nummer 1. Dat is de basis van mijn rol als Vertrouwenspersoon. Daarnaast probeer ik mij zo goed mogelijk in te leven in de situatie. Dat helpt alle betrokkenen om in goed vertrouwen hun verhaal te kunnen doen. Wat ook helpend is, is mijn kennis en ervaring binnen de bouwbranche. Hierdoor maak ik snel verbinding met mijn gesprekspartners.”

Charlotte Mucha: “Ik vind het belangrijk om een luisterend oor te bieden in een vertrouwelijke omgeving. Geen gehaast maar rust en ruimte voor diegene die zijn verhaal wil doen, daar gaat het om. Het begint met heel goed luisteren, doorvragen en nog meer luisteren. Op die manier kan ik de situatie goed doorgronden en tegelijkertijd objectief blijven. Ook ken ik de bouwbranche goed. Hierdoor maak ik snel ‘aansluiting’ tijdens mijn gesprekken als vertrouwenspersoon want mensen voelen zich gehoord en begrepen.”

Hanneke Arts  (l)
Charlotte Mucha (r)
Hanneke en Charlotte zijn beide gecertificeerd Vertrouwenspersoon voor Ongewenste omgangsvormen en Integriteitsschendingen.

waarom een Vertrouwenspersoon van Scab?

Omdat:

  • je weet dat wij de taal spreken van de bouw- en aanverwante branches
  • je kunt vertrouwen op gecertificeerde vertrouwenspersonen van Scab
  • je al bijna een halve eeuw kunt rekenen op onze vertrouwde en vertrouwelijke dienstverlening
Scab accountants en adviseurs voor de bouw

vertrouwd en vertrouwelijk

De Scab Vertrouwenspersoon neemt het probleem niet over maar biedt een luisterend oor en geeft passende ondersteuning. Zo worden issues/knelpunten vaak op een prettige en informele manier opgelost.

Meer weten? Scab helpt!

Wil je meer weten over de Vertrouwenspersoon van Scab? Neem dan contact op met de afdeling Personeelsadvies. Bel 013-583 3895 of stuur een mail naar personeelsadvies@scabadvies.nl. We helpen je graag verder!

*voor alle genoemde tarieven geldt: excl. btw, prijspeil 2022.

vertrouwenspersoon

De actualiteit rondom grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer zorgt ervoor dat veel bedrijven hun personeelsbeleid onder de loep willen nemen. Want op grond van de Arbowet is elke werkgever verplicht te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en een veilige werkplek voor alle werknemers. De vraag is hoe je dit op een goede manier borgt binnen jouw organisatie.

Regel het met de Vertrouwenspersoon van Scab

Een Vertrouwenspersoon van Scab? Ja. Want Scab is er voor de bouw. Wij spreken en begrijpen de taal van de bouw- en aanverwante branches. Daarmee onderscheidt een Vertrouwenspersoon van Scab zich van andere (algemene) diensten zoals de ARBO-dienst. Voor werkgevers binnen de bouwbranche is deze dienst van Scab daarom een logische keuze.


Wat doen we voor je?

Deze dienst bestaat uit twee modules, de Vertrouwenspersoon Toolkit en de Vertrouwenspersoon Service.


Scab Vertrouwenspersoon Toolkit

Met de Vertrouwenspersoon Toolkit zorgen wij voor een efficiënte implementatie van ‘de vertrouwenspersoon’ binnen jouw organisatie. De toolkit bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een intakegesprek op locatie
  • opstellen van het beleid, of als je al een beleid hebt, doen we een check op het bestaande beleid
  • de introductie van de interne of externe vertrouwenspersoon


Investering Toolkit

Voor deze toolkit geldt een vast tarief van € 500,-*. De kosten van een mogelijke externe vertrouwenspersoon zijn niet inbegrepen.


Interne vertrouwenspersoon

Geef je de voorkeur aan een interne vertrouwenspersoon (binnen je eigen organisatie) dan fungeert Scab als back-up. Ook kun je in dat geval Scab inzetten als sparringspartner als er bijvoorbeeld sprake is van een complexe situatie. Hiervoor zijn de dan geldende uurtarieven van toepassing.


Scab Vertrouwenspersoon Service

Heb je liever een externe vertrouwenspersoon, dan kun je rekenen op de gecertificeerde vertrouwenspersonen van Scab. Onze vertrouwenspersoon zorgt voor:

  • jaarverslag (verplicht)
  • jaarlijks gesprek met de bestuurder ter bespreking van jaarverslag en beleid
  • eerste intake van een melding
  • signalering/proactieve benadering actualiteiten/wetgeving


Hierbij regelt de gecertificeerde vertrouwenspersoon van Scab in hoofdlijnen:

  • begeleiding van werknemers na een melding; analyseren, adviseren en/of doorverwijzing naar hulpinstanties
  • voorlichting van werknemers over taak/werkwijze van de vertrouwenspersoon
  • advisering van werkgever/MT over het voorkomen van ongewenst gedrag en integriteitsschendingen


Deze Vertrouwenspersoon Service bieden we aan als abonnement. Het tarief* is afhankelijk van het aantal werknemers:

  • 1 t/m 10 werknemers: €25,- per periode / €325,- per jaar
  • 11 t/m 25 werknemers: €35,- per periode / €455,- per jaar
  • 26 t/m 50 werknemers: €45,- per periode / €585,- per jaar
  • Meer dan 50 werknemers: €50,- per periode / €650,- per jaar

Voor alle overige (vervolg)werkzaamheden geldt een uurtarief van €110,-*

Waarom een vertrouwenspersoon van Scab?
Omdat:
  • je weet dat wij de taal spreken van de bouw- en aanverwante branches
  • je kunt vertrouwen op gecertificeerde vertrouwenspersonen van Scab
  • je al bijna een halve eeuw kunt rekenen op onze vertrouwde en vertrouwelijke dienstverlening
  • je op ons kunt bouwen: wij er zijn voor de bouw
Scab accountants en adviseurs voor de bouw

uitnodiging

Wil je meer weten over de Scab Vertrouwenspersoon? Tijdens een oriënterend gesprek vertellen wij je er met alle plezier meer over. Je bent van harte welkom!

Maak nu een afspraak online, bepaal zelf dag, tijd en locatie. Overleg in Teams is ook mogelijk.

4 redenen om voor Scab voor de bouw te kiezen:

Scab accountants en adviseurs voor de bouw

uitnodiging

Wil je meer weten over de Scab Vertrouwenspersoon? Tijdens een oriënterend gesprek vertellen wij je er met alle plezier meer over. Je bent van harte welkom!

Maak nu een afspraak online, bepaal zelf dag, tijd en locatie. Overleg in Teams is ook mogelijk.
4 reden om voor Scab voor de bouw te kiezen:

Scab academy cursusaanbod Personeelsadvies:

Bijeenkomst cao Timmerindustrie

De timmerindustrie heeft in haar cao eigen arbeidsvoorwaarden vastgelegd. Spijker je kennis over de Cao Timmerindustrie bij in een halve dag. Meld je snel aan!

Actualiteitensessie(s) arbeidsrecht nazomer 2022

De nieuwe Implementatiewet EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden, betaald ouderschapsverlof en meer. We vertellen je er alles over tijdens de actualiteitensessies. Reserveer je plek!

Bijeenkomst: Personeelsbeleid in de bouw

Krachtig personeelsbeleid is een must, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Meld je snel aan voor deze praktische bijeenkomst en houd je medewerkers betrokken bij je bedrijf.

gerelateerde informatie:
Ga naar de bovenkant