Door: Edwin van de Grift, sr. loonadviseur

Het kerstpakket is ieder jaar voor veel werknemers en relaties een leuke verrassing. Maar hoe ga je nu om met de verstrekking van het kerstpakket? Voor onder andere het kerstpakket moet je onderscheid maken tussen het pakket verstrekt aan werknemers en aan relaties (inclusief zzp-ers).

Werknemers
Voor de werknemer is het kerstpakket een vorm van loon, die voortkomt uit de dienstbetrekking. Als de werknemer niet in dienst zou zijn, dan krijgt hij/zij ook geen kerstpakket. De kosten van het kerstpakket (incl. btw) komen ten laste van de vrije ruimte van de Werkkostenregeling (WKR). Voor de WKR heb je een zogenaamde vrije ruimte. De wet schrijft voor welke ontvangen vergoedingen, verstrekkingen en ter beschikking gestelde zaken binnen deze vrije ruimte vallen.

Aangezien de WKR alleen gebruikt mag worden voor werknemers (of gepensioneerde werknemers) kun je het kerstpakket dat je aan relaties geeft, niet binnen de WKR opnemen.

Kerstpakketten aan relaties
Voor het kerstpakket en andere geschenken aan relaties geldt een afzonderlijke regeling. De hoofdregel is dat de ontvangende partij (relatie/ zpp-er/ uitzendkracht) het bedrag van het geschenk in zijn/haar inkomstenbelasting moet opgeven. Aangezien dit vaak niet wenselijk is, kan de gever ervoor kiezen om de belasting zelf te betalen via de eindheffing.

De Belastingdienst neemt aan dat er geen geschenk zou zijn gegeven als er geen zakelijke relatie was. In dat verband wordt er altijd over inkomen of loon (in natura) gesproken.

Bij een geschenk tot € 136,- (incl. btw) is de eindheffing 45% en daarboven 75%. De eindheffing dien je met de loonaangifte mee aan te geven en te betalen. Je mag deze regeling ook toepassen als de ontvanger van de verstrekking geen natuurlijke persoon is maar een Besloten Vennootschap.

Wat moet je doen?

  • Leg vast in de administratie aan wie je de pakketten hebt verstrekt. Zowel als het een werknemer betreft of een derde.
  • Maak voor de werkkostenregeling een overzicht waaruit blijkt dat er wel of geen eindheffing moet worden afgedragen.
  • Mocht er eindheffing voor de WKR moet worden afgedragen, geef dit dan uiterlijk met de verloning van periode 2 of de maand februari door aan Scab.
  • Voor de eindheffing verstrekkingen aan derden, kun je de betreffende gegevens in januari aan ons doorgeven. Wij nemen deze dan mee in de aangifte van periode 1 of in januari.

Meer weten? 
Neem dan contact op met je klantenteam.

Dit kan via:

  • Servicedesk Personeel & Salaris: tickets die je instuurt via Personeel & Salaris (P&S) worden automatisch aan je klantteam gekoppeld, of,
  • een telefoontje of mail naar jouw klantteam.

(Nog) geen klant van ons? Bel dan 013 – 583 6666 of stuur een mail naar info@scabadvies.nl.
We helpen je graag verder!

Bron: | 11-12-2024