accountants & adviseurs voor de bouw

Nihilaangifte en nulaangifte loonheffingen

Heb je over een aangiftetijdvak geen loon of loonheffingen? Dan moet je toch op tijd aangifte doen.

Er zijn twee situaties:

  1. Nihilaangifte: geen werknemers in dienst in het aangiftetijdvak.
  2. Nulaangifte: wel werknemers in dienst, maar geen loon uitbetaald.

 

Wanneer ben je niet langer inhoudingsplichtig?

Je bent niet langer inhoudingsplichtig als beide situaties gelden:

  1. Je hebt geen personeel meer in dienst.
  2. Je betaalt geen loon meer.

Verwacht je dat dit minimaal 12 maanden zo blijft?

Meld dit dan schriftelijk bij de Belastingdienst, binnen 1 maand na afloop van het laatste tijdvak waarin je nog inhoudingsplichtig was. De Belastingdienst trekt dan je aangifteverplichting in die je voor toekomstige tijdvakken hebt op basis van de ‘Aangiftebrief Loonheffingen’. Je ontvangt hiervoor een ‘Mededeling Intrekking aangiftebrief’. In deze mededeling staat per wanneer je geen aangifte meer hoeft te doen.

Let op: zolang je deze mededeling niet hebt ontvangen, blijf je nihilaangifte doen.

Heb je korter dan 12 maanden geen personeel (bijvoorbeeld 5 maanden)? Dan hoef je dit niet te melden, maar blijf je wel nihilaangifte doen.

Meer weten?

Neem voor meer info contact op met je klantteam:

We helpen je graag verder!